Ο πρόεδρος του Δικτύου Ελαιοπαραγωγών Πόλεων Ενρίκο Λούπι στην "Ε": Η Ισπανία ρίχνει την τιμή του ελαιόλαδου
Οι απάτες στον χώρο του ελαιόλαδου θα περιοριστούν μέσα από την εντατική και μεθοδική ενημέρωση των πολιτών, ώστε αυτοί να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν το ποιοτικό προϊόν.
Αυτό δήλωσε μεταξύ άλλων στην «Ε» ο Ενρίκο Λούπι, πρόεδρος στο Δίκτυο Ελαιοπαραγωγών Πόλεων Μεσογείου (Re.C.O.Med.) αλλά και στην Εθνική Ιταλική Ενωση Ελαιόλαδου.
Ο Ιταλός παράγοντας -αντιπρόεδρος επίσης στο Εμποροβιομηχανικό και Γεωργικό Επιμελητήριο της Ιμπέριας- μιλώντας στην «Ε», άφησε ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι για την υποβάθμιση των τιμών παραγωγού δεν ευθύνονται αποκλειστικά οι εισαγωγές ποιοτικά υποβαθμισμένου ελαιολάδου από τις χώρες της Βόρειας Αφρικής, αλλά και ευρωπαϊκές χώρες που επιδιώκουν μαζική παραγωγή ποσοτήτων, κατονομάζοντας την Ισπανία.
Παράλληλα, εξήγγειλε ότι το Δίκτυο θα ξεκινήσει σύντομα την υλοποίηση προγράμματος στις 14 χώρες – μέλη του, γύρω από τη Μεσόγειο, το οποίο θα απευθύνεται σε μαθητές σχολείων, σε μια προσπάθεια να αναζωογονηθεί η εν πολλοίς βασισμένη στο ελαιόλαδο, μεσογειακή δίαιτα που έχει αναγνωριστεί από την UNESCO ως άυλο πολιτιστικό αγαθό της ανθρωπότητας.
- Ποια είναι η δραστηριότητα του Δικτύου Ελαιοπαραγωγικών Πόλεων (Re.C.O.Med) και τι σκοπεύετε να κάνετε στο μέλλον;
“Σκοπός του Δικτύου, στο οποίο μετέχουν 14 χώρες της μεσογειακής λεκάνης, είναι η ανταλλαγή εμπειριών, προγραμμάτων και η καλύτερη γνώση της μιας χώρας με την άλλη. Αυτό, ως δραστηριότητα στο πλαίσιο της Μεσογείου.
Οσον αφορά στον υπόλοιπο κόσμο, σκοπός του Δικτύου είναι να προβάλει τον πολιτισμό του έξτρα παρθένου ελαιολάδου, του τοπίου της ελιάς και όλες τις κοινές αξίες που μοιράζονται οι μεσογειακές χώρες. Κι αυτό, προκειμένου να πετύχουμε σε χώρες που υπάρχουν εν δυνάμει καταναλωτές να μεταφέρουμε την κουλτούρα του ελαιολάδου ώστε να ανοίξουν νέες αγορές για τις μεσογειακές ελαιουργικές επιχειρήσεις.
Το πιο αποτελεσματικό μέσον για να επιτευχθεί ο πιο πάνω σκοπός, είναι να διαδοθεί η μεσογειακή δίαιτα, η οποία έχει αναγνωριστεί από την UNESCO -στο Ναϊρόμπι, στις 16 Νοεμβρίου 2010 ως άυλο πολιτιστικό αγαθό της ανθρωπότητας”.
- Με πρωτοβουλία της Ανδαλουσίας, δημιουργείται φόρουμ Ευρωπαϊκών Ελαιοπαραγωγικών Περιφερειών. Υπάρχει κάποια επαφή για συνεργασία;
“Στην Ισπανία ήδη υφίσταται η εθνική οργάνωση ελαιοπαραγωγικών δήμων, η οποία έχει 190 μέλη, η AEMO (Asociación Española de Municipios del Olivo) και η οποία είναι μέλος της Re.C.O.Med. Τώρα, η κάθε χώρα στο εσωτερικό της μπορεί να οργανώσει διάφορα δίκτυα και ενώσεις.
Ομως το Re.C.O.Med είναι ένα δίκτυο στο οποίο μετέχουν οι εθνικοί οργανισμοί της κάθε χώρας και δεν έχει ως μέλη μεμονωμένες οργανώσεις”.
- Ο ελαιοκομικός τομέας αντιμετωπίζει πολύ μεγάλα προβλήματα με πρώτο την κατάρρευση των τιμών παραγωγού. Το Δίκτυο έχει κάποιες προτάσεις για την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων;
“Πρέπει να ξεκινάμε από ένα βασικό στοιχείο. Το ποσοστό του ελαιολάδου στην παγκόσμια κατανάλωση φυτικών ελαίων είναι μόλις 3,5%. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο για την αγορά του ελαιολάδου.
Ωστόσο, για να ανέβει η τιμή, υπάρχουν δύο δρόμοι. Ο πρώτος είναι να επιλέξεις την παραγωγή όλο και καλύτερης ποιότητας ελαιολάδου και να στραφείς σε καταναλωτικό κοινό υψηλού εισοδήματος. Ο δεύτερος δρόμος είναι να δημιουργήσεις, να κερδίσεις, να επεκταθείς σε νέες αγορές, σε μη ελαιοπαραγωγικές χώρες.
Ο πρώτος δρόμος προσφέρεται για εφαρμογή στις χώρες που παράγουν ελαιόλαδο, όπως επίσης και σε αυτές της Βόρειας Ευρώπης όπου είναι υψηλά το βιοτικό επίπεδο, αλλά και τα εισοδήματα. Ο δεύτερος δρόμος μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου”.
- Ολο και πιο συχνά εμφανίζονται φαινόμενα απάτης στον τομέα του ελαιολάδου. Εχετε σκοπό να αναλάβετε ως Δίκτυο κάποιες πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση πάταξης της απάτης;
“Τα φαινόμενα αυτά είναι διαχρονικά, συμβαίνουν από πάντα. Το Δίκτυο δεν είναι αστυνομία. Φυσικά είναι δουλειά μας να καταπολεμούμε αυτά τα φαινόμενα κι αυτό μπορούμε να το κάνουμε δίνοντας στον καταναλωτή όλο και περισσότερες πληροφορίες, προκειμένου να είναι σε θέση να αναγνωρίζει το ποιοτικό ελαιόλαδο σε σχέση με τα άλλα.
Ο ρόλος μας, επομένως, είναι η ενημέρωση και η ''εκπαίδευση'' του καταναλωτή, ώστε αυτός να είναι σε θέση να αναγνωρίζει το ποιοτικό προϊόν”.
- Τι νομίζετε ότι μπορεί να γίνει προς την κατεύθυνση της αύξησης στην κατανάλωση ελαιολάδου και ποιος είναι ο ρόλος του Δικτύου στην επίτευξη αυτού του στόχου;
“Συνεργαζόμαστε με το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου, που έχει έδρα στη Μαδρίτη και ήδη στην επόμενη συνεδρίαση της διοίκησης του Δικτύου -που θα γίνει στη Μεκνές του Μαρόκου το τριήμερο 13 με 15 Απριλίου- προγραμματίζεται μια συμφωνία υλοποίησης του πρώτου προγράμματος, του προγράμματος Bimboil (από την ιταλική λέξη Bimbo που σημαίνει παιδί και την αγγλική λέξη oil για το λάδι). Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε μαθητές σχολείων -στις ηλικίες από 6 έως 10 χρόνων- σε όλες τις χώρες του Δικτύου και αφορά στην εκπαίδευση των μαθητών στην κουλτούρα του ελαιόλαδου και της μεσογειακής δίαιτας”.
- Η ποιότητα του έξτρα παρθένου ελαιολάδου καθορίζεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, στάνταρντ που ισχύουν διεθνώς. Σχετικά πρόσφατα, ωστόσο, είδαμε ότι τόσο η Αυστραλία, όσο και οι ΗΠΑ, επιδιώκουν να καθιερώσουν δικά τους ποιοτικά πρότυπα. Πόσο μπορεί αυτό να επηρεάσει τις προσπάθειες των ελαιοπαραγωγικών χωρών της Μεσογείου να στοχεύσουν νέες αγορές;
“Τα στάνταρντ έχουν καθοριστεί από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου και ισχύουν σε όλο τον κόσμο. Οποιος θέλει να να δηλώνει ότι διαθέτει στις διεθνείς αγορές έξτρα παρθένο ελαιόλαδο πρέπει το προϊόν του να συμφωνεί με αυτά τα στάνταρντ Για την εσωτερική αγορά της η κάθε χώρα μπορεί να καθορίζει ό,τι αυτή νομίζει ως ποιοτικό. Αλλά δεν μπορεί να διαθέτει προϊόν στις διεθνείς αγορές με βάση τα εθνικά της στάνταρντ.
Η Αυστραλία, λόγου χάριν, που δεν είναι μέλος του ΔΣΕ, αν θέλει να ανοίξει τις αγορές των χωρών – μελών του Συμβουλίου, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου της θα πρέπει να είναι σύμφωνα με αυτά που έχει καθορίσει το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου”.
- Το Δίκτυο περιλαμβάνει και χώρες της Μεσογείου στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή, το παραγόμενο ελαιόλαδο στις οποίες ενδεχομένως δεν τηρεί τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του παραγόμενου στις ευρωπαϊκές χώρες. Η εισαγωγή στην Ευρωπαϊκή Ενωση αυτού του υποβαθμισμένου ποιοτικά ελαιολάδου, δεν δημιουργεί ζητήματα στις ταλαιπωρημένες από την κρίση οικονομίες και στους παραγωγούς σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία;
“Την Ισπανία; Μα η Ισπανία είναι η χώρα που πωλεί λάδι στη χαμηλότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στη Μεσόγειο. Νομίζω ότι αυτή είναι μια καλή απάντηση στο ερώτημά σας”.
Πηγή:http://www.eleftheriaonline.gr
Οι απάτες στον χώρο του ελαιόλαδου θα περιοριστούν μέσα από την εντατική και μεθοδική ενημέρωση των πολιτών, ώστε αυτοί να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν το ποιοτικό προϊόν.
Αυτό δήλωσε μεταξύ άλλων στην «Ε» ο Ενρίκο Λούπι, πρόεδρος στο Δίκτυο Ελαιοπαραγωγών Πόλεων Μεσογείου (Re.C.O.Med.) αλλά και στην Εθνική Ιταλική Ενωση Ελαιόλαδου.
Ο Ιταλός παράγοντας -αντιπρόεδρος επίσης στο Εμποροβιομηχανικό και Γεωργικό Επιμελητήριο της Ιμπέριας- μιλώντας στην «Ε», άφησε ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι για την υποβάθμιση των τιμών παραγωγού δεν ευθύνονται αποκλειστικά οι εισαγωγές ποιοτικά υποβαθμισμένου ελαιολάδου από τις χώρες της Βόρειας Αφρικής, αλλά και ευρωπαϊκές χώρες που επιδιώκουν μαζική παραγωγή ποσοτήτων, κατονομάζοντας την Ισπανία.
Παράλληλα, εξήγγειλε ότι το Δίκτυο θα ξεκινήσει σύντομα την υλοποίηση προγράμματος στις 14 χώρες – μέλη του, γύρω από τη Μεσόγειο, το οποίο θα απευθύνεται σε μαθητές σχολείων, σε μια προσπάθεια να αναζωογονηθεί η εν πολλοίς βασισμένη στο ελαιόλαδο, μεσογειακή δίαιτα που έχει αναγνωριστεί από την UNESCO ως άυλο πολιτιστικό αγαθό της ανθρωπότητας.
- Ποια είναι η δραστηριότητα του Δικτύου Ελαιοπαραγωγικών Πόλεων (Re.C.O.Med) και τι σκοπεύετε να κάνετε στο μέλλον;
“Σκοπός του Δικτύου, στο οποίο μετέχουν 14 χώρες της μεσογειακής λεκάνης, είναι η ανταλλαγή εμπειριών, προγραμμάτων και η καλύτερη γνώση της μιας χώρας με την άλλη. Αυτό, ως δραστηριότητα στο πλαίσιο της Μεσογείου.
Οσον αφορά στον υπόλοιπο κόσμο, σκοπός του Δικτύου είναι να προβάλει τον πολιτισμό του έξτρα παρθένου ελαιολάδου, του τοπίου της ελιάς και όλες τις κοινές αξίες που μοιράζονται οι μεσογειακές χώρες. Κι αυτό, προκειμένου να πετύχουμε σε χώρες που υπάρχουν εν δυνάμει καταναλωτές να μεταφέρουμε την κουλτούρα του ελαιολάδου ώστε να ανοίξουν νέες αγορές για τις μεσογειακές ελαιουργικές επιχειρήσεις.
Το πιο αποτελεσματικό μέσον για να επιτευχθεί ο πιο πάνω σκοπός, είναι να διαδοθεί η μεσογειακή δίαιτα, η οποία έχει αναγνωριστεί από την UNESCO -στο Ναϊρόμπι, στις 16 Νοεμβρίου 2010 ως άυλο πολιτιστικό αγαθό της ανθρωπότητας”.
- Με πρωτοβουλία της Ανδαλουσίας, δημιουργείται φόρουμ Ευρωπαϊκών Ελαιοπαραγωγικών Περιφερειών. Υπάρχει κάποια επαφή για συνεργασία;
“Στην Ισπανία ήδη υφίσταται η εθνική οργάνωση ελαιοπαραγωγικών δήμων, η οποία έχει 190 μέλη, η AEMO (Asociación Española de Municipios del Olivo) και η οποία είναι μέλος της Re.C.O.Med. Τώρα, η κάθε χώρα στο εσωτερικό της μπορεί να οργανώσει διάφορα δίκτυα και ενώσεις.
Ομως το Re.C.O.Med είναι ένα δίκτυο στο οποίο μετέχουν οι εθνικοί οργανισμοί της κάθε χώρας και δεν έχει ως μέλη μεμονωμένες οργανώσεις”.
- Ο ελαιοκομικός τομέας αντιμετωπίζει πολύ μεγάλα προβλήματα με πρώτο την κατάρρευση των τιμών παραγωγού. Το Δίκτυο έχει κάποιες προτάσεις για την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων;
“Πρέπει να ξεκινάμε από ένα βασικό στοιχείο. Το ποσοστό του ελαιολάδου στην παγκόσμια κατανάλωση φυτικών ελαίων είναι μόλις 3,5%. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο για την αγορά του ελαιολάδου.
Ωστόσο, για να ανέβει η τιμή, υπάρχουν δύο δρόμοι. Ο πρώτος είναι να επιλέξεις την παραγωγή όλο και καλύτερης ποιότητας ελαιολάδου και να στραφείς σε καταναλωτικό κοινό υψηλού εισοδήματος. Ο δεύτερος δρόμος είναι να δημιουργήσεις, να κερδίσεις, να επεκταθείς σε νέες αγορές, σε μη ελαιοπαραγωγικές χώρες.
Ο πρώτος δρόμος προσφέρεται για εφαρμογή στις χώρες που παράγουν ελαιόλαδο, όπως επίσης και σε αυτές της Βόρειας Ευρώπης όπου είναι υψηλά το βιοτικό επίπεδο, αλλά και τα εισοδήματα. Ο δεύτερος δρόμος μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου”.
- Ολο και πιο συχνά εμφανίζονται φαινόμενα απάτης στον τομέα του ελαιολάδου. Εχετε σκοπό να αναλάβετε ως Δίκτυο κάποιες πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση πάταξης της απάτης;
“Τα φαινόμενα αυτά είναι διαχρονικά, συμβαίνουν από πάντα. Το Δίκτυο δεν είναι αστυνομία. Φυσικά είναι δουλειά μας να καταπολεμούμε αυτά τα φαινόμενα κι αυτό μπορούμε να το κάνουμε δίνοντας στον καταναλωτή όλο και περισσότερες πληροφορίες, προκειμένου να είναι σε θέση να αναγνωρίζει το ποιοτικό ελαιόλαδο σε σχέση με τα άλλα.
Ο ρόλος μας, επομένως, είναι η ενημέρωση και η ''εκπαίδευση'' του καταναλωτή, ώστε αυτός να είναι σε θέση να αναγνωρίζει το ποιοτικό προϊόν”.
- Τι νομίζετε ότι μπορεί να γίνει προς την κατεύθυνση της αύξησης στην κατανάλωση ελαιολάδου και ποιος είναι ο ρόλος του Δικτύου στην επίτευξη αυτού του στόχου;
“Συνεργαζόμαστε με το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου, που έχει έδρα στη Μαδρίτη και ήδη στην επόμενη συνεδρίαση της διοίκησης του Δικτύου -που θα γίνει στη Μεκνές του Μαρόκου το τριήμερο 13 με 15 Απριλίου- προγραμματίζεται μια συμφωνία υλοποίησης του πρώτου προγράμματος, του προγράμματος Bimboil (από την ιταλική λέξη Bimbo που σημαίνει παιδί και την αγγλική λέξη oil για το λάδι). Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε μαθητές σχολείων -στις ηλικίες από 6 έως 10 χρόνων- σε όλες τις χώρες του Δικτύου και αφορά στην εκπαίδευση των μαθητών στην κουλτούρα του ελαιόλαδου και της μεσογειακής δίαιτας”.
- Η ποιότητα του έξτρα παρθένου ελαιολάδου καθορίζεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, στάνταρντ που ισχύουν διεθνώς. Σχετικά πρόσφατα, ωστόσο, είδαμε ότι τόσο η Αυστραλία, όσο και οι ΗΠΑ, επιδιώκουν να καθιερώσουν δικά τους ποιοτικά πρότυπα. Πόσο μπορεί αυτό να επηρεάσει τις προσπάθειες των ελαιοπαραγωγικών χωρών της Μεσογείου να στοχεύσουν νέες αγορές;
“Τα στάνταρντ έχουν καθοριστεί από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου και ισχύουν σε όλο τον κόσμο. Οποιος θέλει να να δηλώνει ότι διαθέτει στις διεθνείς αγορές έξτρα παρθένο ελαιόλαδο πρέπει το προϊόν του να συμφωνεί με αυτά τα στάνταρντ Για την εσωτερική αγορά της η κάθε χώρα μπορεί να καθορίζει ό,τι αυτή νομίζει ως ποιοτικό. Αλλά δεν μπορεί να διαθέτει προϊόν στις διεθνείς αγορές με βάση τα εθνικά της στάνταρντ.
Η Αυστραλία, λόγου χάριν, που δεν είναι μέλος του ΔΣΕ, αν θέλει να ανοίξει τις αγορές των χωρών – μελών του Συμβουλίου, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου της θα πρέπει να είναι σύμφωνα με αυτά που έχει καθορίσει το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου”.
- Το Δίκτυο περιλαμβάνει και χώρες της Μεσογείου στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή, το παραγόμενο ελαιόλαδο στις οποίες ενδεχομένως δεν τηρεί τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του παραγόμενου στις ευρωπαϊκές χώρες. Η εισαγωγή στην Ευρωπαϊκή Ενωση αυτού του υποβαθμισμένου ποιοτικά ελαιολάδου, δεν δημιουργεί ζητήματα στις ταλαιπωρημένες από την κρίση οικονομίες και στους παραγωγούς σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία;
“Την Ισπανία; Μα η Ισπανία είναι η χώρα που πωλεί λάδι στη χαμηλότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στη Μεσόγειο. Νομίζω ότι αυτή είναι μια καλή απάντηση στο ερώτημά σας”.
Πηγή:http://www.eleftheriaonline.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου